Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 Ο Δρόμος για τον Παράδεισο είναι μακρύς - Μαρούλα Κλιάφα


Φύλλο εργασίας

Προ-αναγνωστικό στάδιο




v  Τι βλέπετε στο εξώφυλλο του βιβλίου αυτού;

v  Τι σας κάνει εντύπωση;

v Ποιος είναι ο τίτλος του; Ποιος μπορεί να στέλνει τα γράμματα; Μπορείτε να σκεφτείτε ποια ιστορία μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτόν τον τίτλο;


Κυρίως αναγνωστικό στάδιοΑνάγνωση και Ανάλυση του κειμένου

Πρώτο απόσπασμα

1.    Τι μορφή έχει το κείμενο; ………………………………………………


Παράδειγμα


Να απαντήσετε λαμβάνοντας υπόψη σας:

·         πώς ξεκινάει και πώς τελειώνει: ……………………………………….

·         ποιο ρηματικό πρόσωπο χρησιμοποιεί ο αφηγητής (π.χ. έλαβα, φοβόμουν). Τι χαρίζει στο κείμενο; :…………………..

 



 


 

·         ποιο είναι το ύφος του (απλό, επίσημο, χιουμοριστικό, εξομολογητικό;;;):………………………………………………….

 



 

2.    Διαβάζοντας τις πληροφορίες του παρακάτω πλαισίου σε ποιο λογοτεχνικό είδος ανήκει; Γιατί επιλέγει αυτό το είδος η συγγραφέας; Ποια χαρακτηριστικά αυτού του είδους εντοπίζετε στο απόσπασμα;

 

 Επιστολικά ή επιστολογραφικά ονομάζονται τα μυθιστορήματα που έχουν τη μορφή αλληλογραφίας ανάμεσα στους διάφορους ήρωες της δράσης. Α) Η αλληλογραφία προσφέρεται για την ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων, την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων.   Β) Το τέχνασμα των επιστολών δίνει στο συγγραφέα τη δυνατότητα να παρουσιάσει το έργο του ως αληθινή μαρτυρία, Γ) Ο αναγνώστης του μυθιστορήματος αισθάνεται να παρακολουθεί κατά κάποιον τρόπο την ίδια τη γένεση του μυθιστορήματος, αφού είναι ο πρώτος αναγνώστης της επιστολής. Επίσης, επειδή το επιστολικό μυθιστόρημα είναι σε ένα βαθμό αποσπασματικό, αφού αποτελείται ουσιαστικά από μικροαφηγήσεις, ο αναγνώστης καλείται συχνά να πάρει έναν πιο ενεργητικό ρόλο καλύπτοντας τα « κενά σημεία του » στη συγκρότηση του νοήματος αυτού. Επίσης, παρακολουθεί τη γραφή και την ανάγνωση των διαφόρων προσώπων-αλληλογράφων αλλάζοντας συνεχώς οπτική γωνία.

 

 

  Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα αντλώντας στοιχεία από  την πρώτη επιστολή.

ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ

 

ΠΑΡΑΛΗΠΤΗΣ

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΠΟΣΤΟΛΕΑ

 

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

 

 

4.             Ποιος ήταν ο φόβος  της Βερόνικα, τον οποίο και εκφράζει στην πρώτη παράγραφο;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................................

 

                               

5.           Α. Ποια στάση κρατούν οι ένοικοι της πολυκατοικίας όπου ζει η Βερόνικα και η οικογένειά της; Να υπογραμμίσετε μέσα στο κείμενο με διαφορετικό χρώμα την κάθε συμπεριφορά.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......................................................

 

Β. Ποιος ο αντίκτυπος αυτής της στάσης στη Βερόνικα και στην

οικογένεια της ; Πώς αντιδρούν; Να κυκλώσετε μέσα στο κείμενο την αντίδρασή τους.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................................................

 

6.    Με βάση αυτά που υπογραμμίσατε και αυτά που κυκλώσατε, να συμπληρώσετε τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις όλων των προσώπων:



 Βερόνικα                               






                            Γείτονες
      
 
Ιδιοκτήτης σπιτιού






Γονείς Βερόνικα
                  

                                             

                                                Αδελφός Βερόνικας

 

          

7.   Ας δούμε πώς τελειώνει το γράμμα της η Βερόνικα:

Α. Να αντιστοιχίσετε τις φράσεις της Βερόνικα στην Στήλη Α με τα στοιχεία της Στήλης Β (σχήματα λόγου). Ποια συναισθηματική κατάσταση της Βερόνικα δηλώνουν αυτά τα σχήματα λόγου;

ΣΤΗΛΗ Α

ΣΤΗΛΗ Β

Εμάς όμως η ζωή μας έχει γίνει κόλαση

ΜΕΤΑΦΟΡΑ

με τον καιρό θα τους περάσει.

Αυτούς μπορεί να τους περάσει

ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ

Γιατί δεν καταλαβαίνουν πόσο πολύ μας πληγώνουν; Γιατί μερικοί άνθρωποι γίνονται τόσο κακοί; Γιατί δεν μπορούν να ανεχτούν το διαφορετικό;

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

Ένας κόμπος έχει σταθεί στο λαιμό μου και με πνίγει.

ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Συναισθήματα: ………………………………………………………………………………………….

 

Β. «Φοβάμαι, Ελένη, πως δεν μπορείς να με νιώσεις. Δε φταις εσύ. Εσύ είσαι τυχερή. Ποτέ δε θα αντιμετωπίσεις μια παρόμοια κατάσταση. Δε θα δεις ποτέ το φόβο στα μάτια του γείτονά σου. Εσύ τα έχεις όλα: οικονομική άνεση, ομορφιά, έρωτα Η ζωή είναι δική σου. Ενώ εγώ» :

Τι δείχνει να νιώθει για την Ελένη με αυτά τα λόγια της; Γιατί;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

      Ανακεφαλαίωση

      Προβολή ενός βίντεο μέσω τεχνητής νοημοσύνης

https://drive.google.com/file/d/18fAb54-NfEvyLw4w15N5eOhbFWYCoruN/view?usp=sharing



Δραστηριότητα αυτοαξιολόγησης των μαθητών:


https://create.kahoot.it/details/f0423009-7114-4621-91e2-9773e46cd66e

Μέρος 1: Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής

1️ Σε ποια μορφή είναι γραμμένο το κείμενο;
α) Διάλογος
β) Ημερολόγιο
γ) Επιστολή
δ) Άρθρο

2️ Σε ποιον απευθύνεται η Βερόνικα στο γράμμα της;
α) Στη μητέρα της
β) Σε μια φίλη της
γ) Στον διευθυντή του σχολείου
δ) Στον διαχειριστή της πολυκατοικίας

3️ Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η οικογένεια της Βερόνικα;
α) Δεν έχουν αρκετά χρήματα για το ενοίκιο.
β) Οι γείτονες τους αντιμετωπίζουν εχθρικά.
γ) Η Βερόνικα δυσκολεύεται στο σχολείο.
δ) Το διαμέρισμα είναι σε κακή κατάσταση.

4️ Πώς νιώθει η Βερόνικα για τη στάση των ενοίκων;
α) Χαρούμενη που τη δέχτηκαν
β) Αδιάφορη απέναντί ​​τους
γ) Στεναχωρημένη και αδικημένη
δ) Θυμωμένη και επιθετική.


Μέρος 2: Σωστό ή Λάθος

5️ Η οικογένεια της Βερόνικα μετακομίζει σε μια νέα πόλη, όπου όλοι τους υποδέχονται με χαρά. (Σωστό / Λάθος)

6️ Οι γείτονες δε θέλουν την οικογένεια της Βερόνικα στην πολυκατοικία. (Σωστό / Λάθος)

7️ Η Βερόνικα γράφει το γράμμα για να εκφράσει τη χαρά της για το νέο σπίτι. (Σωστό / Λάθος)

8️ Το γράμμα της Βερόνικα τελειώνει απότομα. (Σωστό / Λάθος)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ και    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και στο πλαίσιο του μαθ...