Δευτέρα 3 Μαρτίου 2025

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΚΟΥΤΣΙΔΟΥ ΣΤ.)

 ΕΝΟΤΗΤΑ 5. ΠΟΛΕΜΟΣ - ΕΙΡΗΝΗ


Φύλλο εργασίας 1ης ΟΜΑΔΑΣ :

"Αποφάσεις Πολέμου – Συμβούλιο Ηγετών" –  Αιτίες πολέμου

1η δραστηριότητα

Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζονται οι πιο σημαντικές αιτίες για πολέμους έλαβαν χώρα από την αρχαιότητα μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν. Να αντιστοιχίσετε τις αιτίες με τον συνοπτικό χαρακτηρισμό τους.

Πόλεμοι

Αιτίες

Χαρακτηρισμός

Πελοποννησιακός Πόλεμος (431-404 π.Χ.)

 

  • Η Αθήνα είχε αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη μέσω της Δημόσιας Συμμαχίας, κάτι που ανησύχησε τη Σπάρτη.
  • Δύο αντίπαλα πολιτικά συστήματα συγκρούονταν (δημοκρατική Αθήνα vs. ολιγαρχική Σπάρτη).
  •  Η Αθήνα επεκτεινόταν, απειλώντας τη σπαρτιατική κυριαρχία στην Ελλάδα.

Πολιτικός ανταγωνισμός

Οικονομικός ανταγωνισμός

Έλλειψη ισορροπίας ισχύος

Γαλλική Επανάσταση & Ναπολεόντειοι Πόλεμοι (1789-1815)

 

  • Η Γαλλία προσπάθησε να διαδώσει τις αρχές της Επανάστασης (ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη) στην Ευρώπη.
  • Η Τρίτη Τάξη ήθελε να αποκτήσει πρόσβαση στην εξουσία και να διεκδικήσει δικαιώματα.
  • Ο Ναπολέων επιδίωξε να κατακτήσει νέες περιοχές και να εδραιώσει τη γαλλική κυριαρχία.

 

Κοινωνικο-πολιτικο-ανατρεπτικός παράγοντας

Επεκτατισμός

Ιδεολογικός παράγοντας

Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913)

 

  • Τα βαλκανικά κράτη ήθελαν να απελευθερώσουν εδάφη από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
  • Οι χώρες των Βαλκανίων ήθελαν να επεκτείνουν τα σύνορά τους.
  • Ο Β' Βαλκανικός Πόλεμος ξέσπασε λόγω διαφωνιών για τη μοιρασιά των κατακτήσεων.

Εθνικο-απελευθερωτικός

Εδαφικές διεκδικήσεις

Διαμάχες μεταξύ συμμάχων

Α' Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918)

 

  • Τα ευρωπαϊκά κράτη διεκδικούσαν εδάφη και κυριαρχία.
  • Ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων για αποικίες και οικονομικούς πόρους.
  • Σχηματισμός των δύο αντιπάλων συνασπισμών (Τριπλή Συμμαχία και Αντάντ) έκανε τον πόλεμο γενικευμένο.

 

Ιμπεριαλισμός

Στρατιωτικές συμμαχίες

Εθνικισμός

Β' Παγκόσμιος Πόλεμος (1939-1945)

 

  • Ο Χίτλερ ήθελε "ζωτικό χώρο" (Lebensraum) για τη Γερμανία. Ο Μουσολίνι και η Ιαπωνία επεδίωκαν να επεκταθούν
  • Οι συνέπειες της Μεγάλης Ύφεσης (1929) και η Συνθήκη των Βερσαλλίων έφεραν αναταραχή.
  • Αντιπαράθεση μεταξύ δημοκρατικών κρατών και φασιστικών καθεστώτων.

Οικονομική κρίση

Ιδεολογικός παράγοντας

Επεκτατισμός

Ψυχρός Πόλεμος (1947-1991)

  • ΗΠΑ (καπιταλισμός) vs. Σοβιετική Ένωση (κομμουνισμός).
  • Οι δύο υπερδυνάμεις υποστήριζαν διαφορετικές κυβερνήσεις σε διάφορες περιοχές του κόσμου.
  • Και οι δύο πλευρές αναπτύσσονται πυρηνικά όπλα και φοβούνται την καταστροφή.

 

Ιδεολογικός ανταγωνισμός

Πυρηνικός ανταγωνισμός

Αγώνας για παγκόσμια επιρροή


Φύλλο εργασίας 2ης ΟΜΑΔΑΣ:

"Προπαγάνδα – Αφίσες, Τίτλοι σε πρωτοσέλιδα εφημερίδων"

 

Ο Χίτλερ έλεγε: “προπαγάνδα, προπαγάνδα, προπαγάνδα. Το μόνο που έχει σημασία είναι προπαγάνδα»

προπαγάνδα η [propaγánδa] : η (έντυπη ή προφορική) συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια διάδοσης πολιτικών, θρησκευτικών κτλ. ιδεών και απόψεων με σκοπό τον επηρεασμό της συνείδησης της κοινής γνώμης προς συγκεκριμένη κατεύθυνση και με συγκεκριμένους στόχους     https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/ 

 

1η δραστηριότητα:

Να μελετήσετε το παρακάτω υλικό που σας δίνεται και να συζητήσετε στην ομάδα σας :

Α. για το μήνυμα που κρύβει η κάθε αφίσα και τίτλος σε πρωτοσέλιδο εφημερίδων

Β.  κατά πόσο θα μπορούσε να επηρεαστεί η  κοινή γνώμη από αυτά.

 

 

Αφίσες για τον πόλεμο του 1940





Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος – Σύμμαχοι / Γερμανία










Ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους o Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος είχε τεράστιο αντίκτυπο στις ζωές των ανθρώπων ήταν και γιατί οι βασικοί άξονες της Προπαγάνδας απευθύνονταν στα εκατομμύρια των ανθρώπων που δε βρέθηκαν στα πεδία των μαχών. Η Προπαγάνδα και η διαφήμιση βρέθηκαν άρρηκτα συνδεδεμένες. Ξαφνικά η κατανάλωση φυσικού αερίου συνδέθηκε με τον πατριωτισμό, θεμέλιο του οποίου έγινε η αύξηση της παραγωγής.  Χαρακτηριστική είναι η αφίσα  “United We Win”, Eνωμένοι Νικάμε, όπου δύο άνδρες εργάζονται σε έναν κινητήρα, θέλοντας να δώσουν το καλό παράδειγμα συμμετοχής στον πόλεμο δια της αυξημένης παραγωγικότητας.

Η αιχμή της προπαγανδιστικής εκστρατείας τους ήταν ο Εθνικισμός και η προώθηση του ναζιστικού κόμματος. Την ώρα που η Γερμανία και ο στρατός της έβαζαν στο στόχαστρο το εβραϊκό έθνος, οι καταχωρίσεις της εποχής απεικόνιζαν τους Εβραίους σαν δύσμορφα, όχι ανθρώπινα, πλάσματα. Εξυμνούσαν την Άρια Φυλή με τα ξανθά μαλλιά και τα γαλάζια μάτια, στρατολογούσαν και παράλληλα καλλιεργούσαν τον φθόνο προς οτιδήποτε διαφορετικό. Οι Εβραίοι απεικονίζονται με μεγάλες μύτες και καμπούρα στην πλάτη τους με στόχο  να προκαλέσουν την αηδία και το μίσος των Γερμανών προς τους Εβραίους. Η αντίθεση ανάμεσα στο ξανθό γένος και τους παραμορφωμένους Εβραίους είχε μεγάλη επιτυχία στην προσπάθεια των προπαγανδιστών να ενσταλάξουν το μίσος στις ψυχές των ανθρώπων. https://jaj.gr/propaganda/i-propaganda-sto-deftero-pagkosmio-polemo/




Πρωτοσέλιδα εφημερίδων

Υποστηρικτική προς τον πόλεμο / Πατριωτική Προπαγάνδα

📰 «Νίκη στο Μέτωπο! Οι Στρατιώτες μας Κατατροπώνουν τον Εχθρό!»
📰 *«Η Πατρίδα Μας Καλεί! Όλοι στην Αγώνα!»
📰 *«Ανίκητοι! Ο Στρατός Μας Φέρνει Τιμή και Δόξα!»
📰 *«Οι Ήρωές μας Θυσιάζονται για την Ελευθερία!»

Ουδέτερη / Ρεαλιστική Παρουσίαση

📰 «Οι Συγκρούσεις Κλιμακώνονται – Χιλιάδες Άμαχοι σε Κίνδυνο»
📰 *«Νέα Μαχαιριά στην Ειρήνη – Διπλωματικές Προσπάθειες Αποτυγχάνουν»
📰 *«Ο Πόλεμος Συνεχίζεται – Οι Επιπτώσεις στην Οικονομία και τους Πολίτες»
📰 *«Αναλύοντας τις Συνέπειες: Τι Σημαίνει η Σύγκρουση για τον Κόσμο»

Ενάντια στον Πόλεμο / Ανθρωπιστική Προσέγγιση

📰 «Φρίκη και Καταστροφή: Παιδιά Χωρίς Σπίτια»
📰 «Όχι Άλλος Πόλεμος – Χιλιάδες Θύματα σε Αθώους Πολίτες»
📰 «Οι Άνθρωποι Πληρώνουν το Τίμημα – Σταματήστε τη Βία!»
📰 «Καταστροφή και Δάκρυα – Μαρτυρίες από τις Ζώνες Πολέμου»

Φύλλο εργασίας 3ης ΟΜΑΔΑΣ:

 "Η Καθημερινή Ζωή σε Περίοδο Πολέμου- Η Φωνή των παιδιών"

 

1η δραστηριότητα:

Να μελετήσετε το υλικό που σας δίνεται (εικόνες και κείμενο) και να συζητήσετε πώς μπορεί να είναι η ζωή των παιδιών κατά τη διάρκεια ενός πολέμου.

  









Σύμφωνα με την κυβερνητική οργάνωση «Save the children», κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 χρόνων περίπου 10 εκατομμύρια παιδιά έχουν χάσει τη ζωή τους κατά τη διάρκεια πολεμικών συρράξεων στην υφήλιο. Ο υποσιτισμός, οι επιδημίες, η ελλιπής υγειονομική περίθαλψη, η έκθεση σε εκρηκτικές ύλες, η στρατολόγηση με τη βία στον στρατό, η πώληση σε σκλαβοπάζαρα, η σωματική και σεξουαλική κακοποίηση, είναι κάποια από τα δεινά που βιώνουν τα αθώα και ανυπεράσπιστα θύματα ενός πολέμου που δεν είναι κανείς άλλος παρά τα παιδιά. https://www.freeminds.gr/polemos_paidia/

…………………………………………………………………………………………………………………………

Το ημερολόγιο αναφέρεται στον πόλεμο στο Σεράγεβο, αλλά τα αφηγούμενα μπορούν να συμβούν σε κάθε τόπο που βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση. Το ημερολόγιο αυτό είναι γραμμένο σε μορφή επιστολών

Δευτέρα 29 Ιουνίου 1992

Dear Mimmy

ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΠΙΑ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΒΙΔΕΣ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ! ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΝΑ! ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ! ΚΑΙ ΤΟ ΦΟΒΟ!

Η ζωή μου δεν είναι όλα αυτά!

Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μια μαθήτρια έντεκα χρονών επειδή θέλει να ζήσει! Μια μαθήτρια που δεν πηγαίνει πια στο σχολείο, που δε νιώθει καμία χαρά, καμία από τις συγκινήσεις μιας μαθήτριας. Ένα παιδί που δεν μπορεί να παίζει πια, που έχει μείνει χωρίς φίλες, χωρίς ήλιο, χωρίς πουλιά, χωρίς επαφή με τη φύση, χωρίς φρούτα, χωρίς σοκολάτες, χωρίς καραμέλες, ένα παιδί που έχει μείνει μόνο με λίγο γάλα σε σκόνη. Ένα παιδί που, με μια μόνο λέξη, δε ζει σαν παιδί. Ένα παιδί του πολέμου. Τώρα πια συνειδητοποιώ πραγματικά ότι βρίσκομαι μέσα σ' έναν πόλεμο, ότι είμαι μάρτυρας ενός βρόμικου και απεχθούς πολέμου. Εγώ, όπως επίσης και χιλιάδες άλλα παιδιά μιας πόλης που καταστρέφεται, κλαίει, θρηνεί, ελπίζει σε μια βοήθεια που δε θα έρθει. Θεέ μου, θα σταματήσουν όλα αυτά μια μέρα, θα μπορέσω να ξαναγίνω μαθήτρια, να ξαναγίνω ένα παιδί που θα είναι χαρούμενο επειδή είναι παιδί; Άκουσα να λένε ότι η παιδική ηλικία είναι η πιο όμορφη περίοδος της ζωής. Ήμουν χαρούμενη όταν ζούσα σαν ένα φυσιολογικό παιδί, αυτός ο βρόμικος πόλεμος, όμως, μου πήρε τα πάντα. Για ποιο λόγο; Είμαι θλιμμένη. Θέλω να κλάψω. Κλαίω.

Η Ζλάτα σου



Φύλλο εργασίας 4ης ΟΜΑΔΑΣ:

 "Προσωπικές Ιστορίες  Προσφυγιάς"

1η δραστηριότητα:

Να διαβάσετε την παρακάτω ιστορία ενός 16χρονου παιδιού πρόσφυγα από το Αφγανιστάν και συζητήστε τι τον ανάγκασε να φύγει από τη χώρα του, ποιες δυσκολίες πέρασε, τι απόσταση διένυσε, τι είναι αυτό που ζητάει.

Η ιστορία του Μίτρα από το Αφγανιστάν

 


Ο πατέρας μου δούλευε στο στρατό. Ζούσαμε στην Κουντούζ. Οι Ταλιμπάν του είπαν να σταματήσει τη δουλειά. Δεν το δέχτηκε και αυτοί τον σκότωσαν. Κινδύνευε και η δική μου ζωή. Ο ξάδερφός μου μου είπε να φύγω από το Αφγανιστάν. Τα αδέρφια μου μετακόμισαν με τη μητέρα μας στο σπίτι της γιαγιάς μας. Εδώ και καιρό δεν τους έχω μιλήσει.

Έφυγα το επόμενο πρωί. Ο ξάδερφός μου τα κανόνισε όλα. Πήγα στο Κανταχάρ και από εκεί στο Πακιστάν, στο Κέτα. Μου πήρε τρεις μέρες να φτάσω στο Ιράν. Πήγα στην Τεχεράνη και από εκεί στην Ούρμια, κοντά στα σύνορα. Έμεινα εκεί για τρεις μέρες σε ένα σπίτι με 15 άλλους ανθρώπους. Μετά φύγαμε για τα βουνά.

Φτάσαμε σε ένα μέρος όπου είχαν μαζευτεί περίπου 600 άνθρωποι που περίμεναν να περάσουν τα σύνορα και αρχίσαμε να περπατάμε για πολλές ώρες. Το περπάτημα στα βουνά ήταν δύσκολο. Οι διακινητές χρησιμοποιούσαν ξύλινα κοντάρια για να αναγκάσουν τους πιο ηλικιωμένους να περπατήσουν πιο γρήγορα. Φτάσαμε στο Βαν και από εκεί ταξιδέψαμε στην Κωνσταντινούπολη, όπου μείναμε για δύο εβδομάδες.

Μετά πήγαμε στο ποτάμι που βρίσκεται στα σύνορα Τουρκίας-Ελλάδας. Είμασταν 25 άτομα και χρησιμοποιήσαμε πλαστικές φουσκωτές βάρκες για να περάσουμε το ποτάμι. Σε κάθε βάρκα μπήκαμε 4 άτομα. Η βάρκα μας άρχισε να στριφογυρίζει επικίνδυνα και αποφασίσαμε να πέσουμε στο νερό. Πέρασαν περίπου 30 λεπτά. Από τα 8 άτομα που πέσαμε στο ποτάμι, μόνο 7 βγήκαμε ζωντανοί. Ήταν 4 το πρωί. Δεν μπορούσαμε να βρούμε το δρόμο μας. Φτάσαμε σε ένα χωριό και ένας κάτοικος κάλεσε την αστυνομία.

Μας πήγαν σε ένα μεγάλο κέντρο κράτησης. Όταν με ρώτησαν την ηλικία μου τους είπα ότι είμαι 16 χρονών, αλλά αυτοί έγραψαν ότι είμαι 19. Την επόμενη μέρα με άφησαν να φύγω και πήγα στην Αθήνα. Ήθελα να πάω στην Ιταλία. Πήγα στην Πάτρα, κοιμόμουν στα χωράφια και σε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο μαζί με πολλούς άλλους Αφγανούς για 7 μήνες. Δεν ήμουν τυχερός και δεν μπόρεσα να βρω τρόπο να φύγω, οπότε ξαναγύρισα στην Αθήνα. Μετά από κάποιους μήνες αποφάσισα να δοκιμάσω ξανά  την τύχη μου. Πήγα πάλι στα Ιωάννινα και από εκεί πήρα ένα φορτηγό για την Κοζάνη και την Αλβανία. Αλλά όταν πέρασα τα σύνορα με συνέλαβε η αλβανική αστυνομία και με γύρισε πίσω. Με συνέλαβε η ελληνική αστυνομία και με έστειλαν σε ένα κέντρο κράτησης στη βόρεια Ελλάδα.

Χωρίς ελευθερία δεν μπορώ να κάνω όνειρα. Οι αστυνομικοί με πήγαν στο νοσοκομείο για εξετάσεις που αποδεικνύουν ότι είμαι ανήλικος. Μου είπαν ότι θα με αφήσουν αλλά είμαι ακόμα εδώ.

Μόνο όταν βγω από εδώ μέσα, θα ηρεμήσω. Ό,τι είναι γραμμένο για μένα, θα έρθει. Θέλω να μάθω Αγγλικά και Ελληνικά. Θέλω να γίνω πρωθυπουργός για να τα αλλάξω όλα αυτά. Οι διαταγές μου θα γίνονται αμέσως πράξη!

https://tvxs.gr/news/ellada/pes-tin-istoria-moy-tesseris-istories-prosfygon-spane-ti-siopi/



ΗΧΟΙ ΠΟΛΕΜΟΥ: ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ



ΣΥΝΝΕΦΟΛΕΞΟ: https://wordart.com/


2η Δραστηριότητα για την κάθε ομάδα

1η ομάδα

2η δραστηριότητα

Να δημιουργήσετε ένα υποθετικό σενάριο για την περίπτωση που η χώρα σας κινδυνεύει να εμπλακεί σε έναν πόλεμο. Μπροστά στον κίνδυνο αυτό αποφασίζεται να γίνει έκτακτο συμβούλιο πολιτικών και στρατιωτικών προσώπων (πρωθυπουργός, υπουργός οικονομικών, αρχηγός ενόπλων δυνάμεων, υπουργός εξωτερικών). Ως δημοσιογράφοι, καταγράφετε σε ένα άρθρο τις θέσεις του κάθε προσώπου κάνοντας στο τέλος και το δικό σας σχόλιο. (150-180 περίπου λέξεις)





2η ομάδα

Να φτιάξετε τη δική σας αφίσα περνώντας το δικό σας μήνυμα/σύνθημα για έναν υποθετικό πόλεμο. Η αφίσα σας να είναι πολυτροπική. Μετά τη παρουσίασή της και αφού προσπαθήσουν να την ερμηνεύσουν πρώτα οι συμμαθητές σας, να εξηγήσετε τις αρχικές σας προθέσεις.


3η ομάδα

Να υποθέσετε ότι είστε κι εσείς ένα παιδί που βιώνει τον πόλεμο. Καταγράφετε σε μια σελίδα του ημερολογίου σας την καθημερινότητα, τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας.

(150-180 περίπου λέξεις)


4η ομάδα

Υποθέστε ότι είστε η Νασρίν, ασυνόδευτο παιδί από τη Συρία που έφτασε στην Ελλάδα. Με βάση τον χάρτη και τα στοιχεία που σας δίνονται, να σκεφτείτε ποια μπορεί να είναι η ιστορία της. Στη συνέχεια, ως Νασρίν, γράφετε ένα γράμμα στους γονείς σας περιγράφοντας το ταξίδι σας για μια καλύτερη ζωή. (150-180 περίπου λέξεις)


5η ομάδα

Ως μέλη μιας εθελοντικής οργάνωσης για την προάσπιση της ειρήνης απευθύνεστε  με μια ομιλία σας προς τους ηγέτες των χωρών επιδιώκοντας να τους ευαισθητοποιήσετε ώστε να τερματιστούν οι πόλεμοι κάνοντας αναφορά  στις επιπτώσεις τους. (150-180 λέξεις)


Ανάθεση εργασιών δημιουργικής γραφής  για το σπίτι.

v  Για την 1η ομάδα: Να δημιουργήσετε ένα κόμικ με τη συνεδρίαση του στρατηγού, του πρωθυπουργού, του διπλωμάτη, μέλους ακτιβιστικής οργάνωσης για την ειρήνη, πολίτη. (προτεινόμενη εφαρμογή : www.toondoo.com )

v  Για τη 2η ομάδα: Να δημιουργήσετε 2 δικές σας ψηφιακές αφίσες που να παρουσιάζουν έναν πόλεμο από διαφορετική σκοπιά (προτεινόμενη εφαρμογή:  https://www.canva.com/el_gr/free/ , https://www.storyboardthat.com/ )

v  Για την 3η ομάδα: Να φτιάξετε ένα σύντομο βίντεο με εικόνες και γραπτό λόγο που να φανερώνουν την καθημερινή ζωή κατά τη διάρκεια ενός πολέμου. (προτεινόμενη εφαρμογή: powerpoint με αποθήκευση ως βίντεο)

v  Για την 4η ομάδα: Να προχωρήσετε στη δημιουργία εικονογραφημένης ιστορίας (ψηφιακής αφήγησης) βασιζόμενοι στην ιστορία σας ως πρόσφυγες ( προτεινόμενη εφαρμογή http://utellstory.com, https://www.storyboardthat.com/ )

v  Για την 5η ομάδα: Να γράψετε στίχους τραγουδιού με θέμα τον πόλεμο ή την ειρήνη και να τους μελοποιήσετε στο https://suno.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ και    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και στο πλαίσιο του μαθ...