ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ - ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΡΡΑ
Ανεστραμμένη τάξη (δραστηριότητες για το σπίτι)
1. Να παρακολουθήσετε την αφήγηση του κειμένου στο παρακάτω βίντεο:
2. Να κάνετε το παζλ ώστε να σχηματιστεί ένα ζευγάρι κόκκινα λουστρίνια:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=05ec592f0702
3. Να κάνετε την άσκηση με τα κενά:
Ø Άσκηση με
κενά/επιλογές
Ο νεαρός πρωταγωνιστής, ένας ………………. (τσαγκάρης /
ράφτης) , δουλεύει σκληρά και μαζεύει κρυφά χρήματα για να αγοράσει ένα κομμάτι
………………. (λουστρίνι / ύφασμα), με σκοπό να φτιάξει ένα ζευγάρι ………………….. (γοβάκια / παντόφλες) . Αυτά προορίζονται για
την ………….. (κόρη του δασκάλου / αδερφή του), για την οποία τρέφει ……………..
(αγάπη / θυμό). Με προσοχή και ……………. (κρυφά / φανερά), τα κατασκευάζει στο …………….. (σπίτι του / εργαστήρι του αφεντικού) ,
έχοντας τη βεβαιότητα πως το δώρο του θα κάνει το κορίτσι να ……………….. (χαρεί /
λυπηθεί). Ωστόσο, όταν ένα βράδυ επιστρέφει στο σπίτι του, βλέπει την ……………. (αδερφή
του / μητέρα του) , η οποία φοράει φθαρμένα (παπούτσια / γάντια), και
συνειδητοποιεί ότι εκείνη έχει μεγαλύτερη ανάγκη το δώρο του. Τελικά,
αποφασίζει να της χαρίσει τα ………………… (κόκκινα λουστρίνια / μαύρα μποτάκια).
Όταν αυτή λαμβάνει το δώρο, τα μάτια της γεμίζουν ……………….. (δάκρυα χαράς /
απορία), καθώς δεν περίμενε ποτέ να αποκτήσει κάτι τόσο ………… (περιττό / πολύτιμο). Τα …………… (χείλη της /
χέρια της) τρέμουν από συγκίνηση, και το γέλιο της γεμίζει το …………….. (δρόμο / δωμάτιο)
με φως. Ο νεαρός συνειδητοποιεί ότι η πραγματική ευτυχία βρίσκεται στο να
……………….. (προσφέρεις / αποκτάς) και πως
το δώρο έχει ………… (ασήμαντη / σημαντική) αξία όταν δίνεται σε κάποιον που το χρειάζεται
πραγματικά. Την επόμενη μέρα, επιστρέφει στη δουλειά, νιώθοντας ……………. (κουρασμένος / πιο ώριμος) έχοντας καταλάβει
κάτι βαθύτερο για τη ζωή και την αγάπη.
Φύλλο εργασίας (δια ζώσης διδασκαλία)
1η Άσκηση:
Ας βρούμε τα βασικά στοιχεία του κειμένου:
Α. Τα Πρόσωπα:
………………………………………………………………………………………..
Β. Τον τόπο: (θα σας βοηθήσουν οι
προτεινόμενες φωτογραφίες για τον εντοπισμό των διαφορετικών τόπων που
αναφέρονται στο κείμενο). Πάνω από κάθε φωτογραφία να γράψετε και τον αντίστοιχο τόπο που εικονίζεται:
…………………………..
………………………
..............................................
Γ. Τον χρόνο:
…………………………………………………………………………….
Δ. Τον αφηγητή: Συμμετέχει ή όχι στην
ιστορία;
…………………………………………………………………………….
2η Άσκηση
Ας δούμε πιο προσεκτικά
την πλοκή του κειμένου:
Η εξέλιξη/πλοκή της ιστορίας μοιάζει
με ένα κουβάρι που το ξετυλίγει ο αφηγητής, καθώς κινείται μέσα στον χρόνο,
άλλοτε πιο γρήγορα, άλλοτε πιο αργά. Θυμάστε το κουβάρι που έδωσε η Αριάδνη,
για να βγει ο Θησέας από τον Λαβύρινθο;
v Ας ξετυλίξουμε, λοιπόν,
το κουβάρι της αφήγησης καταγράφοντας τα γεγονότα με τη σειρά που μας
παρουσιάζονται γράφοντας στα τετραγωνάκια πάνω στο κουβάρι τον αριθμό που
αντιστοιχεί στο κάθε γεγονός :
1. έφτιαχνε κρυφά τα
γοβάκια |
5. είχε βάλει το
κομμάτι με το δέρμα στο μάτι |
2.έδωσε τα γοβάκια
στην αδελφή του |
6. πήγε στην αγορά να αγοράσει
το λουστρίνι |
3. διάλεξε σχέδιο για
τα γοβάκια |
7. πήγε στο σπίτι του
με τα γοβάκια |
4. επισκέψεις στο
σπίτι του δασκάλου |
|
v Όμως, η αφήγηση δεν
ξεκινάει από την αρχή αλλά από τη μέση (in media res), όπως
και στην Οδύσσεια. Μπορείτε να βάλετε τα ίδια γεγονότα σε γραμμική αφήγηση, δηλαδή με
τη σειρά που έγιναν, γράφοντας τον αριθμό που αντιστοιχεί κάθε φορά στον κάθε
κύκλο πάνω στο κουβάρι;
v Κάποιες φορές φαίνεται
σαν ο αφηγητής να σταματάει την αφήγησή του και να θέλει να κρατήσει ακίνητο
τον χρόνο. Το κουβάρι παύει να ξετυλίγεται και τότε ο αφηγητής αρχίζει να μας περιγράφει
κάτι ή μοιράζεται μαζί μας κάποιες σκέψεις ή εντυπώσεις. Μπορείτε να βρείτε
τα σημεία που περιγράφει την κόρη του δασκάλου και την αδελφή
του;
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
Να γράψετε πώς περιγράφει την κόρη του
δασκάλου και την αδελφή του ήρωα:
Περιγραφή κόρης
δασκάλου |
Περιγραφή αδελφής |
|
|
Μπορείτε να ζωγραφίσετε τις 2 κοπέλες με
βάση την περιγραφή τους (εργασία στο
σπίτι);
ζωγραφιά κόρης δασκάλου ζωγραφιά αδελφής
3η Άσκηση
Ας δούμε τα συναισθήματα
των ηρώων:
Α. Τι αισθάνεται ο νεαρός για την κόρη του
δασκάλου;
…………………………………………………………………………………………
Β. Ποιο είναι το δίλημμά του και τι
αποφασίζει τελικά; Γιατί;
………………………………………………………………………………………..
Γ. Ποια είναι τα συναισθήματα της αδελφής του
στο τέλος:
………………………………………………………………………………………
Να
αντιστοιχίσετε τις φράσεις του κειμένου με τα σχήματα λόγου.
Φράσεις του κειμένου |
Σχήματα λόγου |
χιλιάδες ήλιοι φώτισαν
τα καφετιά ματάκια της / μύρια αστέρια
μπερδεύτηκαν στην πλεξούδα της
|
Ακουστική
εικόνα |
Το σπίτι
άστραψε και γέμισε με το γέλιο της |
υπερβολή |
πουλιά
τρελά τιριτίριζαν στ’ αυτιά της
|
προσωποποίηση |
η καρδιά
της μεθυσμένη χόρευε
|
μεταφορά |
4η Άσκηση
Σε ομάδες
των 2-3 ατόμων να επιλέξετε μία από τις παρακάτω δραστηριότητες δημιουργικής
γραφής (25-35 λέξεων περίπου):
·
Να δώσετε
ένα άλλο τέλος στο διήγημα ξεκινώντας μετά το σημείο:
«Η αδερφή… Στα πόδια φορούσε κουτσοφτέρνια,
για να γλιτώνει τα παπούτσια, να τα ’χει σκολιανά να τα ’χει σκολιανά. Η άλλη
θα ’χε οπωσδήποτε πασουμάκια μεταξένια και παπούτσια πολλά.»
·
Να γράψετε
μια σελίδα από το ημερολόγιο του ήρωα μετά την απόφασή του να χαρίσει τα
λουστρίνια στην αδελφή του.
·
Να γράψετε
τον διάλογο μεταξύ του ήρωα και της αδελφής του την ώρα που αποφασίζει να της
δώσει τα λουστρίνια.
·
Τι θα
αποφασίζατε εσείς να κάνετε αν ήσασταν στη θέση του ήρωα και γιατί;
·
Υποθέστε ότι
είστε ο ήρωας. Να γράψετε τον εσωτερικό του μονόλογο (α΄ενικό πρόσωπο), δηλαδή
τις σκέψεις/δίλημμα που του πέρασαν από το μυαλό την ώρα που έβλεπε την αδελφή
του και θα έπρεπε να πάρει την απόφαση.
Ερώτηση ανατροφοδότησης
Και τελικά, ποιο νομίζετε πως είναι το μήνυμα που περνάει το διήγημα;
Ασκήσεις εμπέδωσης-αυτοαξιολόγησης:
Σταυρόλεξο:
https://crosswordlabs.com/view/2025-02-19-666
Κουίζ:
https://create.kahoot.it/details/2f7f1fca-9dfa-43df-b659-678fbf68a48f
Στίχοι-μελοποίηση με Τεχνητή Νοημοσύνη
https://suno.com/song/fd2d2931-27ce-45a1-b58e-82273c66fefb
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου