ΓΙΑΤΙ; - Γιάννης Μαγκλής
ΠΡΟ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
- Τους δόθηκε ο τίτλος: "Γιατί'" και τους ζητήθηκε να κάνουν ολοκληρωμένες ερωτήσεις ξεκινώντας με τον σύνδεσμο αυτό.
- Στη συνέχεια οι μαθητές σκέφτηκαν ποια θα μπορούσε να είναι η πλοκή του κειμένου.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
- Οι μαθητές διάβασαν αρχικά το κείμενο και προσπάθησαν να καταλάβουν την ιστορία των 2 στρατιωτών.
- Ερμήνευσαν το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αναφορές για τον χρόνο, τον τόπο και τα ονόματα των 2 προσώπων (σκοπός συγγραφέα: αντιπολεμικό μήνυμα, τέτοιου είδους περιστατικά συμβαίνουν σε κάθε πόλεμο και σε κάθε εποχή, δεν τον νοιάζει να μιλήσει για έναν συγκεκριμένο πόλεμο)
- Ξεκινώντας από την αρχή την ανάγνωση του κειμένου αντιλήφθηκαν το σκηνικό: σκηνικό πολέμου, από τα χαράματα είχαν αρχίσει οι εχθροπραξίες, τώρα σουρούπωνε αλλά μέχρι πριν από λίγο συνεχιζόταν αραιό λιανοντούφεκο.
- Ερμήνευσαν στη δεύτερη παράγραφο τον ρόλο του ήλιου (προσωποποίηση)-συμμετοχή της φύσης (μέχρι και ο ήλιος σιχάθηκε να τους βλέπει να πολεμούν και πήγε να ξεκουραστεί)
- Εντοπίστηκαν οι κινήσεις του νέου στρατιώτη και ερμηνεύτηκε η σημασία γι' αυτόν της φλεβίτσας γάργαρου νερού (δροσίστηκε, καθαρίστηκε, μέρεψε). Στο σημείο αυτό οι μαθητές έκλεισαν τα μάτια τους και ονειρεύτηκαν ότι κάθονται σε μια παραλία και ατενίζουν το νερό - συναισθήματά τους (ηρεμία-γαλήνη)
- Συζητήσαμε για την κίνησή του να ευχαριστήσει τον Θεό για την ομορφιά της ζωής και να τον παρακαλέσει να κάνει να τελειώσει ο πόλεμος ώστε να γυρίσει πίσω στο σπίτι του και στα αγαπημένα του πρόσωπα - Ηρέμησε και ξαναβρήκε την ανθρωπιά του
- Αλλαγή συναισθημάτων λόγω του θορύβου που άκουσε - φόβος, ένστικτο επιβίωσης - πυροβολεί τον άοπλο εχθρό του.
- Σχολιάστηκε το γεγονός ότι δεν ήξερε τη γλώσσα στην οποία του μιλούσε ο άλλος στρατιώτης αλλά αυτός υπέθετε τι του έλεγε από το ύφος του. Σκεφτόταν ότι του έλεγε ακριβώς αυτά που σκεφτόταν κι ο ίδιος λίγο πιο πριν, να γυρίσει πίσω στο σπίτι του.
- Καταγραφή όλων των συναισθημάτων του μετά τον πυροβολισμό: τύψεις (τρέχει στο βουνό, πέφτει, σηκώνεται, ξανατρέχει σαν να τον κυνηγάνε οι Ερινύες), προσπαθεί να σκεφτεί-λογική, μετανιώνει, γυρίζει πίσω, αγκαλιάζει και προσπαθεί να βοηθήσει τον χτυπημένο στρατιώτη, ζητάει συγχώρεση, ξέρει πως έχασε την ανθρωπιά του, κατηγορεί τους κακούργους που τον έκαναν να ξεχάσει ότι είναι άνθρωπος κτλ
- Συζητήθηκε ο ρόλος των σχημάτων λόγου και κυρίως των μεταφορών για να δοθεί έμφαση στα συναισθήματα του στρατιώτη
- Ρωτήθηκαν οι μαθητές ποιος από τους 2 στρατιώτης είναι πιο τραγικό πρόσωπο και γιατί.
ΜΕΤΑ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
- Οι μαθητές δημιούργησαν τις δικές τους ερωτήσεις ως νέος στρατιώτης (θύτης) και ως άλλος στρατιώτης (θύμα) ξεκινώντας με το Γιατί;
- Γιατί να γίνεται πόλεμος; Γιατί να χάσω την ανθρωπιά μου; Γιατί να πυροβολήσω έναν άοπλο; Γιατί να ακούσω αυτούς τους κακούργους που θέλουν τον πόλεμο;
- Γιατί να με πυροβολήσει ενώ ήμουν άοπλος; Γιατί να μη μπορέσω να γυρίσω στο σπίτι μου; Γιατί κάποιοι να είναι τόσο σκληροί; Γιατί να υπάρχει ο πόλεμος; Γιατί να τον συγχωρέσω;
- Τους ζητήθηκε να δημιουργήσουν ένα δικό τους κόμικ βασισμένo στην ιστορία του κειμένου είτε με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού εργαλείου https://makebeliefscomix.com/ είτε να το εικονογραφήσουν μόνοι τους.Ενδεικτικές εργασίες μαθητών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου