Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΚΟΥΤΣΙΔΟΥ ΣΤ.)

 


Ο ΚΑΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣΑΝΔΡΕΑΣ

 ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ


 


       ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Π   1. Πώς αντιλαμβάνεστε το νόημα της παρακάτω φράσης;

Παιδεία ευτυχούσι μεν εστί κόσμος, ατυχούσι δε καταφύγιον.

 (Ισοκράτης, 436-338 π.Χ., Αθηναίος ρήτορας)  

(μτφρ: η μόρφωση είναι στολίδι γι’ αυτούς που ευτυχούν και

 καταφύγιο γι’ αυτούς που δυστυχούν).

2.      2. Να περιγράψετε και να ερμηνεύσετε τις παρακάτω εικόνες.









3.     3Να αναφέρετε λέξεις που σας έρχονται στο μυαλό όταν ακούτε για

        "κακό μαθητή".

4.  4.   Πώς περιγράφεται στα 2 τραγούδια ο κακός ο μαθητής και πώς στο 3ο τραγούδι ο καλός μαθητής;

            



                        





Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

 Ο Ανδρέας Λασκαράτος γεννήθηκε το 1811 στο Ληξούρι σε μία περίοδο που τα Επτάνησα περνούσαν από τη γαλλική στην αγγλική προστασία. Υπήρξε έντονα σατιρικός και αμετακίνητος στις απόψεις του, παραδίδοντας έργα που έρχονται σε σύγκρουση με τις αντιλήψεις της εποχής του. Το γεγονός ότι δε δίσταζε να εκφράζει ελεύθερα και ανεπηρέαστα τις απόψεις του στηλιτεύοντας την υποκρισία, αποτέλεσε την κύρια αιτία για τη φυλάκιση, τους διωγμούς και τους αφορισμούς που υπέστη κυρίως από την εκκλησία αλλα και από τους διάφορους θιγόμενους της εποχής του. Πέθανε στο Αργοστόλι, όπου διέμενε μετά από τους διωγμούς που υπέστη, στις 24 Ιουλίου 1901, αλλά το έργο του παραμένει διαχρονικό έως σήμερα. Όσοι το έχουν μελετήσει αντιλαμβάνονται ότι ήταν ένας άνθρωπος που έβλεπε ιδιαίτερα μπροστά για την εποχή του και σήμερα, όσα αυτός είχε προβλέψει και επιθυμούσε είτε να αλλάξει είτε να εμποδίσει, έχουν κατά κανόνα επαληθευτεί.

1.https://www.youtube.com/watch?v=aow2BUduKsA    



ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

1.     1.  Ενώ ο τίτλος του κειμένου είναι «Ο κακός μαθητής» ξεκινά με το ρήμα «Εξαίρω». Ποιον εξαίρει και γιατί; Για ποιον τελικά κακό μαθητή θα μιλήσει;

 

 

2.     2.  Για ποιους λόγους πηγαίνει ο κακός μαθητής στο σχολείο, σύμφωνα με τη 2η παράγραφο;

 

 

3.     3.  Πώς νιώθει για την τάξη και τις γιορτές;

 

 

4.      4. Τι κάνει όταν έχουν εξετάσεις και διαγωνίσματα;

 

 

5.     5.  Τι προβλέπεται για το μέλλον του κακού μαθητή και πώς φαίνεται ότι θα τον αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες του όταν μεγαλώσει;

 

6.     6. Ενότητες: Να βρείτε έναν πλαγιότιτλο για την κάθε ενότητα:

          1η εν. «Εξαιρώ…..εχπαιδευτηρίων»:

           2η εν: «Τούτος…….παρά να μάθει»:

           3η εν: «Η κλάση δι’αυτόν …….μεταχειρίζεται προθύμως»:

           4η εν: «Εις δε τες προετοιμασίες του…….οι καθηγηταί τον αδικήσανε!» :

5η εν: «Αλλά ο τοιούτος μαθητής…..των συμπολιτών του»:

 

7.    7.  Γλώσσα του κειμένου:

 

Παράλληλα κείμενα

1.       

Ζακ Πρεβέρ, «Ο κακός μαθητής»

«Λέει όχι με το κεφάλι

μα λέει ναι  με την καρδιά…

Λέει ναι σε όσους αγαπάει

Λέει όχι στον καθηγητή

είναι ορθός τον ρωτάν

κι όλα τα προβλήματα έχουν δοθεί.

Ξαφνικά τον πιάνουν ακατάσχετα γέλια

και τα σβήνει όλα, τα ψηφία και τις λέξεις,

τις ημερομηνίες και τα ονόματα

και παρά τις φοβέρες του καθηγητή ,

κάτω από τα γιουχαΐσματα

των καλών μαθητών

με κιμωλίες όλων των χρωμάτων,

πάνω στο μαυροπίνακα της δυστυχίας

ζωγραφίζει το πρόσωπο της ευτυχίας.»

(Ζακ Πρεβέρ, από την ποιητική του συλλογή «Κουβέντες».)

 

2.       Ο καλός µαθητής   (Ανδρέας Λασκαράτος)

 Ο καλός µαθητής, και εννοώ επιµελής µαθητής, είναι εκείνος οπού σπουδάζει, όχι διά να ξέρει να πει το µάθηµα, αλλά διά να αποχτήσει µάθησΙν. Μαθηταί δε τοιούτοι δυστυχώς είναι λίγοι.

 Ο καλός τούτος µαθητής, αντίθετον του κακού µαθητή, θεωρεί κάθε µάθηµα ως µερίδα πνευµατικής θροφής, την οποίαν προσπαθεί ν’ αφοµοιώσει µε την ψυχή του. ∆εν τόνε δικάει 1 ναν το µάθει· αλλ’ αφού το µάθη, το εξετάζει σαν ανατόµος εις όλα του τα µέρη, ποριζόµενος από αυτό την όσο περισσότερην ωφέλειαν.

Οι εορτές δεν είναι δι’ αυτόν αφορµές να διασκεδάζει· αλλά ευκαιρίες να καταγίνεται ελευθέρως και ανεµποδίστως εις τη σπουδή του. Μένει αµέτοχος εις τον συνεταιρισµόν της κλάσεως. Γυρεύει τη δουλειά του, δηλαδή τη σπουδή του· και αδιαφορεί εις τες εορτές, επειδή αυτός τες κάµνει σπουδάσιµες.

Ο τοιούτος επιµελής µαθητής είναι πάντα έτοιµος να δεχθεί εξέτασες. Και όµως, εις τες γενικές εξέτασες του σχολαστικού χρόνου αφιερώνεται στη σπουδή, και σπουδάζει ακαταπαύστως διά να ταχτοποιήσει στο πνεύµα του τες γνώσες οπού έλαβε µέσα στο χρόνο· να κάµει µε αυτές, εις κάθε κλάδον µαθήσεως, ένα σύνολο ταχτοποιηµένο· το οποίον θέλει είναι η ωφέλεια που του επρόκυψε από τους κόπους του της χρονιάς εκείνης, και µέρος της περαιτέρω του µορφώσεως, και της µελλούσης προκοπής του.

Ο µαθητής τούτος, όταν εις ανδρικήν ηλικίαν, θέλει έχει προκοπήν, ικανότητα, ηµπόρεσην· και θέλει είναι ποθητός και επιζήτητος εις όλα τα µέρη· ώστε και να µπορεί να ζει, αν του χρειαεί, µε την προκοπήν του. Επειδή, «όποιος ξέρει, µπορεί».

1=αρκεί

Να γράψετε μια παράγραφο με σύγκριση-αντίθεση αναφέροντας τα χαρακτηριστικά του κακού μαθητή και του καλού μαθητή έτσι όπως παρουσιάζονται από τον Λασκαράτο.

 

3.       https://movkimolia.blogspot.com/2021/06/blog-post.html

 

Στον παραπάνω σύνδεσμο υπάρχουν εργασίες μαθητών που αναφέρονται με χιουμοριστικό τρόπο στον κακό μαθητή της τηλεκπαίδευσης. Βιώσατε κι εσείς με παρόμοιο τρόπο τα μαθήματα κατά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης; Να αναφέρετε ευτράπελα περιστατικά.

 

4.      Επιπλέον παράλληλα κείμενα:

https://museduc.gr/docs/new/fakelos_mathiti_G-gimnasiou_4_laskaratos.pdf


Δημιουργική γραφή

5.      Υποθέστε πως μπορείτε να μιλήσετε στον Λασκαράτο. Τι θα του λέγατε σχετικά με την περιγραφή που έκανε του χαρακτήρα ενός κακού μαθητή;

 

6.      Να σκιαγραφήσετε εσείς τον χαρακτήρα ενός κακού μαθητή της εποχής σας.

 

7.      Να γράψετε σε μία παράγραφο τι θα πρέπει να γίνει ώστε να περιοριστεί ο αριθμός των «κακών μαθητών» σε κάθε τάξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ και    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και στο πλαίσιο του μαθ...