ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
- Οι μαθητές μέσα από ερωτήσεις κλήθηκαν να εντοπίσουν μόνοι τους μέσα στο κείμενο του σχολικού βιβλίου σημαντικές πληροφορίες για τη Φιλική Εταιρεία, όπως τι είναι, πού, πότε και ποιοι την ίδρυσαν, γιατί ήταν μυστική, ποια στοιχεία δείχνουν ότι ότι ήταν μυστική, ποιο ορίστηκε Γενικός Επίτροπος, από πού ξεκίνησε η Επανάσταση κτλ.
- Δόθηκε στους μαθητές φωτοτυπία με το κρυπτογραφικό αλφάβητο της Φιλικής Εταιρείας και οι ίδιοι προσπάθησαν να γράψουν λέξη-φράση με αυτό.
Επειδή, ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να «σπάσει» εύκολα κάπου
εδώ αρχίζει η κρυπτογράφηση. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό από το αλφάβητο
λείπουν τα γράμματα Η και Υ τα οποία αντικαθιστούσε συνήθως το Ι για να γίνεται
πιο σύνθετη η αποκρυπτογράφηση.
Σε ό,τι αφορά τα πρόσωπα:
ο Αθανάσιος Τσακάλωφ ήταν ο
Α.Β., ο Νικόλαος Σκουφάς ήταν ο
Α.Γ., ο
Εμμανουήλ Ξάνθος ήταν ο Α.Ζ., ο Αλέξανδρος Υψηλάντης = Καλός, ο
Καποδίστριας = ο Ευεργετικός,, ο
Παπαφλέσσας = ο Αρμόδιος, ο Θεόδωρος
Κολοκοτρώνης ήταν ο 113 ,
«προίκα» ήταν η στρατιωτική βοήθεια,
«τραγουδιστής» ήταν το κανόνι,
«αγκάθι» ήταν ο εχθρός,
«δακτυλίδιον» η λόγχη,
«δένδρα» τα τουφέκια,
«κύκλωψ» ο κατάσκοπος,
«ίππος» το μικρό καράβι-βάρκα,
«καμήλα» το εμπορικό πλοίο,
«ελέφας» το καράβι,
«κοπάδι» ο στόλος,
«νότες» τα πολεμοφόδια,
«ποιηταί» οι Έλληνες του στόλου,
«σύννεφα» τα μέλη της Εταιρείας και
«χορευταί» τα κλέφτικα στρατεύματα!
Τέλος, χρησιμοποιούσαν αριθμούς για να μιλήσουν για ένα
μέρος. Το 2 ήταν η Πελοπόννησος, το 5 ήταν οι Σπέτσες, το 6 η Ύδρα, το 20 τα
Γιάννενα, το 26 η Ρούμελη, το 39 το Βουκουρέστι, το 51 το Γαλάτσι, το 62 η
Κωνσταντινούπολη, το 66 η Μυτιλήνη, το 68 η Σμύρνη και το 83 η Τεργέστη
- Οι μαθητές έκαναν αναπαράσταση διαβάζοντας τον όρκο των Φιλικών (πηγή 1 του βιβλίου) και κατανόησαν σε τι ορκίζονταν.
1. Ο όρκος των Φιλικών (αποσπάσματα)
Ορκίζομαι ενώπιον του αληθινού Θεού οικειοθελώς, ότι θέλω είμαι επί ζωής μου πιστός εις την Εταιρείαν κατά πάντα. Να μη φανερώσω το παραμικρόν από τα σημεία και λόγους της, μήτε να σταθώ κατ’ ουδένα λόγον η αφορμή τού να καταλάβωσιν άλλοι ποτέ ότι γνωρίζω τι περί τούτων, μήτε εις συγγενείς μου, μήτε εις πνευματικόν, μήτε εις φίλον μου. [...]
Τέλος πάντων ορκίζομαι εις σε, ω Ιερά Πατρίς [...] και εις την μέλλουσαν ελευθερίαν των ομογενών μου, ότι αφιερώνομαι όλος εις σε. Εις το εξής συ θέλεις είσαι η αιτία και ο σκοπός των διαλογισμών μου. Το όνομά σου ο οδηγός των πράξεών μου, και η ευτυχία σου η ανταμοιβή των κόπων μου. [...].
Ι. Φιλήμων, Δοκίμιον ιστορικόν περί της Φιλικής Εταιρείας (1834), Γκράφια, Αθήνα 1971, σ. 17
Δόθηκε ένα σταυρόλεξο με βασικές έννοιες που αφορούν την ενότητα αυτή ως παιγνιώδης μορφή μάθησης με σκοπό την εμπέδωση των πληροφοριών της ενότητας.
- Ζητήθηκε από τους μαθητές να βρουν πληροφορίες για τη διαδικασία μύησης στη Φιλική Εταιρεία και να γράψουν ένα κείμενο με το οποίο ως υπεύθυνοι της οργάνωσης να δίνουν οδηγίες σε υποψήφιο μέλος για τη διαδικασία αυτή. Η εργασία ηχογραφήθηκε ως podcast από 2 μαθητές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου