Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΚΟΥΤΣΙΔΟΥ ΣΤ.)

 ΝΑ ' ΣΑΙ ΚΑΛΑ, ΔΑΣΚΑΛΕ! - ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ




Πριν την ανάγνωση


  • Δόθηκε ο τίτλος του κειμένου και ζητήθηκε από τους μαθητές να σκεφτούν μία ιστορία που θα μπορούσε να έχει αυτόν τον τίτλο
(Οι απαντήσεις τους ήταν: ένας δάσκαλος βοήθησε κάποιο παιδί με τα μαθήματα και όταν αυτό μεγάλωσε και κατάφερε να σπουδάσει συνάντησε τον δάσκαλο και τον ευχαρίστησε ή οι γονείς ενός παιδιού ευχαρίστησαν τον δάσκαλο γιατί βοήθησε το παιδί τους)

  • Κλήθηκαν μετά να απαντήσουν τι είναι η λαϊκή παράδοση/λαϊκός πολιτισμός με τη βοήθεια και των παρακάτω εικόνων.






  • Οι μαθητές διάβασαν πληροφορίες για τον συγγραφέα

Γιώργος Ιωάννου: είναι ένας από τους σημαντικότερους νεοέλληνες πεζογράφους. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη από γονείς Θρακιώτες πρόσφυγες. Μεγάλωσε στο κέντρο της πόλης και σπούδασε με λαμπρούς δασκάλους στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (όπου υπηρέτησε για ένα  διάστημα ως βοηθός στην έδρα της Αρχαίας Ιστορίας). Από το 1960 εργάστηκε ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση στην Αθήνα και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου. Το 1974 ορίστηκε μέλος της Επιτροπής για τη συγκρότηση ανθολογίου κειμένων λογοτεχνίας για το Δημοτικό σχολείο, καθώς και για την ανανέωση των Νεοελληνικών Αναγνωσμάτων του Γυμνασίου. Υπήρξε σύμβουλος έκδοσης του σημαντικού περιοδικού Ελεύθερη γενιά (μηνιαίο περιοδικό για τις μαθητικές κοινότητες), που εξέδιδε το Υπουργείο Παιδείας .Βασική παράμετρος της λογοτεχνίας του Ιωάννου είναι το βιωματικό φορτίο της, ο τρόπος με τον οποίο γίνονται λογοτεχνία οι εμπειρίες του από τα μέρη όπου έζησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και το κοινωνικό και ιστορικό του περιβάλλον (η οικογένεια, οι φτωχογειτονιές, ο κόσμος των εργατών και οι έρωτές τους κ.ά.). 



Κυρίως Αναγνωστικό στάδιο

Δόθηκε φύλλο εργασίας:

1.

Τόπος

Χρόνος

Πρόσωπα

 

 

 

 

2.  

Θέμα

Βασικές ιδέες

Ενότητες

 

 

1η ενότητα:

 

 

2η ενότητα:

 

3. Να αφηγηθείτε με λίγα λόγια την ιστορία του κειμένου.

4. Το κείμενο αναφέρεται στην προσπάθεια ενός δασκάλου να μεταφέρει την αγάπη του για τον λαϊκό πολιτισμό στους μαθητές του. Με ποιους τρόπους το πετυχαίνει αυτό σύμφωνα με το κείμενο;

 

5. Ποια γνώμη είχαν τα παιδιά για τον λαϊκό τους πολιτισμό, πριν την έλευση του δασκάλου και ποια μετά; Πώς εξηγείται αυτό;

 

6. Να συμπληρώσετε τον πίνακα δίνοντας τον χαρακτηρισμό του καθηγητή και τις φράσεις του κειμένου που εντοπίζεται ο κάθε χαρακτηρισμός: 

 

Χαρακτηρισμός 

Φράσεις: 

 

 

 

 

 

 

 

7. Ποια εργασία ανέθεσε ο δάσκαλος στους μαθητές του και ποια δυσκολία αντιμετώπισε ο αφηγητής για να την φέρει εις πέρας; Τελικά τι έκανε;

 

8. Στο κείμενο υπάρχουν δύο τρόποι διδασκαλίας. Μπορείτε να τους βρείτε και να τους σχολιάσετε; Ποιος πιστεύετε ήταν πιο αποτελεσματικός;

 

9. Στο κείμενο υπάρχει μία αντίθεση ανάμεσα στον αστικό τρόπο ζωής και σε αυτόν της ελληνικής επαρχίας (παραδοσιακό τρόπο ζωής). Μπορείτε να την εντοπίσετε;

 

10. Να συμπληρώσετε τον πίνακα με ένα παράδειγμα του κειμένου  και να γράψετε τον ρόλο του:

Μεταφορά

Παρομοίωση

Επανάληψη

Ασύνδετο σχήμα

 

 

 

 

Λειτουργία:

 

 

 

 

Λειτουργία:

 

 

 

 

Λειτουργία:

 

 

 

 

Λειτουργία:

Να θυμάστε ότι:

·         Η μεταφορά: εκφράζει μια πιο υπερβολική κατάσταση ή ιδιότητα και φανερώνει τη συναισθηματική επίδραση που έχει αυτή στον αφηγητή. Ακόμα εκφράζει την ανάγκη του αφηγητή να ξεπεράσει τα στενά όρια που θέτει η κυριολεκτική χρήση των λέξεων και την ανάγκη του για ελευθερία και φαντασία στην επιλογή και τον συνδυασμό των λέξεων.

·         Η παρομοίωση: τονίζει το μέγεθος του φαινομένου (έμφαση)  στο οποίο αναφέρεται και το απλοποιεί.

·         Το ασύνδετο σχήμα: δίνει στον λόγο ταχύτητα, ζωηρότητα και ζωντάνια.

·         Η επανάληψη: δίνει έμφαση, τονίζει τη σπουδαιότητα της λέξης-φράσης επαναλαμβάνοντάς την με διάφορους τρόπους. 

. Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Αφηγηματικοί τρόποι

Αφηγητής

Χρόνος αφήγησης

Γλώσσα

Ύφος

 

 

 

 

 

 

 12 «Να ‘ σαι καλά, δάσκαλε!»: Γιατί τελικά ο αφηγητής είχε την ανάγκη να ευχαριστήσει τον δάσκαλό του;

 

Παραγωγή λόγου (100-120 λέξεις)

1.       Να γράψετε μία παράγραφο στην οποία θα αναφέρετε ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει για εσάς ο ιδανικός δάσκαλος.

2.       Υποθέστε ότι είστε ο αφηγητής και γυρνώντας στο σπίτι σας από το σχολείο γράφετε στο ημερολόγιό σας τις εντυπώσεις σας από το μάθημα της Λογοτεχνίας και τις μεθόδους που χρησιμοποίησε ο δάσκαλος στη διδασκαλία του.

3.       Να γράψετε έναν διάλογο ανάμεσα στον αφηγητή και τον συμμαθητή του μετά τις παρατηρήσεις που τους έκανε ο δάσκαλός τους για τις εργασίες τους.

 

Μετα-αναγνωστικό στάδιο

  • Οι μαθητές ρώτησαν ή θυμήθηκαν ιστορίες που τους είπαν οι γονείς ή οι παππούδες τους για τον τρόποι διδασκαλίας και την αυστηρότητα που υπήρχε στα σχολεία κάποιες δεκαετίες πίσω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ και    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και στο πλαίσιο του μαθ...