Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ (ΕΚΟΥΤΣΙΔΟΥ ΣΤ.)

 ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ-ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ






ΠΡΟ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ: 

 

  • Οι μαθητές άκουσαν μελοποιημένους στίχους από το έμμετρο αυτό μυθιστόρημα και εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. 

·         https://www.youtube.com/watch?v=IHc3fRKcV_Q


        


·         Η επόμενη δραστηριότητα ήταν η εξής: Αν ξέρατε πως οι βασικοί ήρωες ονομάζονται Ερωτόκριτος και Αρετούσα, ποια ιστορία θα πλάθατε στο μυαλό σας; Να λάβετε υπόψη σας την ετυμολογία των ονομάτων τους καθώς και τους στίχους με τους οποίους αρχίζει το ποίημα.



Του Κύκλου τα γυρίσματα, που ανεβοκατεβαίνουν,

Και του Τροχού, που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πηαίνουν

Και του Καιρού τα πράματα, που αναπαημό δεν έχουν

Μα στο Καλό κ’ εις το Κακό περιπατούν και τρέχουν.


  •  Από το προηγούμενο μάθημα ζητήθηκε η συνεργασία ενός μαθητή, ο οποίος θα έπρεπε να διαβάσει την υπόθεση του κειμένου και να συγκρατήσει πληροφορίες για τον ήρωα, τον Ερωτόκριτο, χωρίς να γνωρίζουν οι υπόλοιποι μαθητές κάτι.

    Την ημέρα του μαθήματος εφαρμόσαμε την τεχνική της Ανακριτικής καρέκλας. Ο μαθητής κάθισε σε μια καρέκλα και υποδύθηκε τον ήρωα, απαντώντας στις ερωτήσεις που του έθεταν οι υπόλοιποι μαθητές με σκοπό να μάθουν όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούν για τον ήρωα του νέου κειμένου.

 

  • Δόθηκαν σε φύλλο εργασίας οι παρακάτω στίχοι του έμμετρου μυθιστορήματος στους οποίους ο ποιητής μας δίνει πληροφορίες για τον ίδιο. Τις πληροφορίες αυτές κλήθηκαν οι μαθητές να εντοπίσουν: 
    •     Το ποιος είναι ο ποιητής το γράφει ο ίδιος στο τέλος του μεγάλου έργου του:

      Βιτσέντζος είν’ ο ποιητής και στην γενιά Κορνάρος

      που να βρεθεί ακριμάτιστος όντε τον πάρει ο Χάρος.

      Στην Στεία εγεννήθηκε στην Στείαν ενεθράφει

      εκεί ‘κάμε κι’ έκόπιασε ετούτα που σας γράφει.

      Στο Κάστρον επαντρεύτηκε, σαν αρμηνευγ’ η φύση

      το τέλος του έχει να γενεί όπου ο θεός ορίσει.


    • Αφού με την προηγούμενη δραστηριότητα μάθαμε ότι ο τόπος καταγωγής του ποιητή είναι η Κρήτη, τότε, και με τη βοήθεια της εισαγωγής του σχολικού βιβλίου, τέθηκε η ερώτηση για ποιο λόγο πιστεύουν πως ήταν κατάλληλες οι συνθήκες στην Κρήτη για να αναπτυχθεί η κρητική λογοτεχνία


    ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ:

    Δόθηκε φύλλο εργασίας και συζητήθηκαν ζητήματα όπως: εντοπισμός τόπου, χρόνου, προσώπων, κεντρικού θέματος, δίλημμα Πεζόστρατου, επιχειρήματά του, ψυχικές του διακυμάνσεις, αντίδραση βασιλιά, αποφάσεις του, διαφορετικές αντιλήψεις των 2 πατεράδων για την ευτυχία των παιδιών τους κτλ.



    ΜΕΤΑ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ:

    • Οι μαθητές διαβάζοντας το παρακάτω απόσπασμα (προτελευταίο του έργου), κατά το οποίο ο Ερωτόκριτος ανεβαίνει στον θρόνο, εντόπισαν τα στοιχεία εκείνα που υποδηλώνουν ότι το ζευγάρι ευλογείται με την απόλυτη για τα ανθρώπινα μέτρα ευτυχία.

     

    Ήρθεν η μέρα η λαμπυρή, γλυκύς καιρός αρχίζει,

    κ' εκάθησε ο Pωτόκριτος εις το Θρονί, κι ορίζει.

    Mε φρόνεψη πορεύγεται, με γνώσιν ορδινιάζει,

    πριχού έρθουσι τα πράματα, προβλέπει και λογιάζει.

    Όλοι τον αγαπήσασι, κ' εις τ' όνομά του εμνέγαν,

    κι από τους πρώτους Bασιλιούς πρώτον τον εδιαλέγαν.

    Kαι τω' Pηγάδω' οι διαφορές σε πράματα μεγάλα

    κριτή τον είχαν, και ποτέ τά'λεγε δεν εσφάλα'.

    Aγαπημένο Aντρόγυνο σαν τούτο δεν εφάνη,

    μουδ' έτοιο καλορίζικο, χαιράμενο Στεφάνι.

    Πλιά ορίζασι και γέροντες, παρά που δίδει η Φύση,

    καλή καρδιά τους έθρεφε, σαν το δεντρόν η βρύση.

    Eκάμασι παιδόγγονα, κι όλα εγενήκαν πλούσα,

    και Mάνα και Kερά Λαλά εγίνη η Aρετούσα.


    • Δόθηκαν στους μαθητές εικόνες με τους παρακάτω ζωγραφικούς πίνακες και κλήθηκαν να περιγράψουν και να σχολιάσουν τον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται ο Ερωτόκριτος.       https://dromospoihshs.gr/2019/03/28/erotokritoszografiki/


     ΘΕΟΦΙΛΟΣ

     ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ

     ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ


     ΜΠΟΣΤ



    Παραγωγή λόγου: Σύνδεση με τη σημερινή εποχή /

     Δημιουργική Γραφή (Επιλογή μίας από τις παρακάτω


     δραστηριότητες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους)

    ·             -  Σε μία παράγραφο με τη σύγκριση-αντίθεση ως τρόπο ανάπτυξης

       να παρουσιάσετε τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης και της

         σημερινής  εποχής ως προς την επιλογή του γαμπρού/νύφης.

    ·         - Να γράψετε μία σελίδα από το ημερολόγιο της Αρετούσας όταν έμαθε την αντίδραση του πατέρας της.

    ·        -  Να γράψετε τον εσωτερικό μονόλογο του Ερωτόκριτου καθώς περίμενε τον πατέρα του να γυρίσει από τη συνάντησή του με τον βασιλιά.

    ·          - Υποθέστε πως ο Ερωτόκριτος πηγαίνει να μιλήσει ο ίδιος στον βασιλιά μετά την άρνησή του να του δώσει για γυναίκα του την Αρετούσα. Να γράψετε τον μεταξύ τους διάλογο.

    ·        - Να ζωγραφίσετε εσείς τον Ερωτόκριτο /ή και την Αρετούσα έτσι όπως εσείς τους φαντάζεστε.


         ΠΡΟΕΚΤΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

            Ακολουθεί προέκταση σεναρίου με συνδιδασκαλία φιλολόγου - καθηγήτριας αγγλικών με θέμα τον έρωτα σε λογοτεχνικά έργα (Ερωτόκριτος και Αρετούσα, Ερωφίλη  και Πανάρετος, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, ερωτικό γράμμα Βολτέρου, ερωτικό γράμμα και ποίημα της Πολυδούρη προς τον Καρυωτάκη)







    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

      ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ και    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και στο πλαίσιο του μαθ...